Företagshistorien utgör fundamentet för framtiden.

 

Kortfilm

 

En film om företagets historia på på 30 sekunder till max 3 minuter är oslagbart när det gäller att visa upp det specifika företagets entreprenörsanda och företagskultur. Inget annat medium kan likt filmen känslomässigt förmedla själva essensen av ett företag. Lägg ut filmen på företagets hemsida, Facebook och Youtube. Använd den i presentationer och i det interna kommunikationsarbetet.

 
 
Filmen som medium slog igenom på allvar i Stockholm under Stockholmsutställningen år 1897. Allmänna konst-och industriutställningen sommaren 1897 var en storslagen hyllning till vad unionsländerna Sverige och Norge kunde prestera industriellt. Själva filmvisningen innehöll olika filminslag som reportage, farser, action och filmtrix. Inslagen var maximalt några minuter långa. Entréavgiften var 50 öre för vuxna och 25 öre för barn. Idag är Djurgårdsbron det mest konkreta som finns kvar av Stockholmsutställningen. Själva unionen mellan  Sverige och Norge upplöstes endast åtta efter Stockholmsutställningen.
Det nya mediet rörliga bilder blev en sällan skådad publikmagnet på Stockholmsutställningen år 1897.
Den interaktiva revolutionen

 

Sedan mitten av 1990-talet är interaktiva medier som internet och andra interaktiva medier där mottagaren kan samverka, styra eller förändra som är den överlägset snabbast växande medieformen. Inte så konstigt egentligen eftersom individen i den interaktiva upplevelsen kan påverkar skeendet själv och inte enbart spela rollen som en passiv mottagare. Ett bra exempel är spelindustrin och inget datorspel är så förknippas med det så kallade svenska spelundret som datorspelet " Battlefield 1942" där andra världskriget utgör själva spelplanen. Datorspelet kom ut år 2002 och blev en internationell mega -hit. Historien börjar med fyra unga killar som blir bekanta genom en dataspelsgrupp. År 1992 pluggade alla fyra på Växjö universitet och grundade samma år spelutvecklingsföretaget Dice. Samma år gav man ut Pinball Dreams ett digitalt flipperspel som blev en stor framgång internationellt och anses utgöra själva starten på det svenska spelundret. Idag har Dice över 500 anställda och olika versioner av "Battlefield 1942" lär idag sålts i mer än 50 miljoner exemplar. Andra exempel på det svenska spelundret är Candy Crusch Saga och Minecraft. 

Candy Crusch är kanske den största framgången för ett datorspel någonsin. Utvecklat av det svenskgrundade spelföretaget King som startade år 2003. Den riktigt stora framgången för Candy Crush kom i och med att mobilversionen av spelet släpptes i november 2012. Candy Crusch handlar förenklat om att få ihop samma sorts godisbitar i en rad. Mobilspelet har hittills laddats ner av drygt en halv miljard människor.

Historien om Minecraft började år 2009 när Magnus"Notch" Persson tidigare anställd på King började programmera spelet på sin lediga tid och startade företaget Mojang. Idag har Minecraft över 100 miljoner användare och spelet kan närmast liknas vid ett digitalt legobyggande med obegränsade möjligheter. Den 15 september 2014 köpte Microsoft Mojang för över 17 miljarder kronor och av dessa fick Magnus "Notch" Persson den nätta summan 12,5 miljarder kronor. Men fler framgångsexempel finns och än tyder inget på att det svenska spelundret tappat fart. Historien fortsätter......

 .

Del av omslaget till första versionen av Battlefield anno 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

History Marketing

marko.ernkvist@history-marketing.se

Fridhemsgatan 40
112 40
Stockholm

076-2141169

Sök på hemsidan

Även Israels premiärminister Benjamin Nenjamin Netanyahu verkar gilla Candy Crush. I ett YouTube -klipp kan man se honom hålla tal och samtidigt  spela Candy Crush.

 

© 2014 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode